Rendszeres olvasók

2015. május 17., vasárnap

Szokodi Andrea, Szokodi Tamás: Pályaorientációs foglalkozások tapasztalatai.

Pályaorientációs foglalkozások tapasztalatai

A javítóintézeti nevelés kettős szerepet tölt be a magyar jogrendszerben, egyrészt büntetőjogi intézmény, joghátrány, melyet a bűncselekmény elkövetője szenved el, de nevelő hatásának kiemelkedő szerepe miatt egyfajta visszaterelő mechanizmus is. Fő célja a társadalmi együttélés készségének sikeres kialakítása, a reszocializáció elősegítése bűncselekményt elkövető fiatalkorúak esetében.
A javítóintézeti nevelés kiemelt célja a társadalomba való visszaillesztés előkészítése, a fiatal intézeti életének figyelemmel kísérése, szükség és lehetőség szerinti utógondozása.[1]


Pályaorientáció, mint reszocializációs alternatíva

A pályaorientáció szükségessége – miért kell foglalkozni a pályaorientációval kiemelt módon?
Elengedhetetlen, hogy az elbocsátott növendékek rendelkezzenek a munkavállaláshoz szükséges készségekkel, (kulcsképességek, álláskeresési ismeretek, munkához jutás, a munkahely megtartása) ill. birtokában legyenek a foglalkoztatással kapcsolatos információknak.

A pályaorientáció eszköze:
- különféle érdeklődés és képességvizsgálatok, tesztek alkalmazása
- strukturált csoportfoglalkozások






A megvalósított tréning megnevezése:
Pályaorientációs technikák elsajátítása és fejlesztése javítóintézeti nevelés alatt álló növendékek társadalmi beilleszkedésének elősegítése érdekében.

Tréningfelelős:
Szokodi Andrea

A tréning időtartama:
2008. szeptember – 2009. január

A tréning időbeosztása:
14 alkalommal, összesen 25 óra.
A foglalkozások szeptember - november hónapban pénteki napokon, majd december hónaptól egyik hétköznapi napon – (változó) délután ½ 3-kor kezdődtek.

A pályaorientációs tréning által elérendő célok meghatározása:
A résztvevő növendék
- tisztában lesz saját érdeklődésével, képességeivel,
- értéknek tartja az emberi kapcsolatokat,
- tisztában lesz a személyes kapcsolatok fontosságával
- meglévő képességeik erősödnek és fejlődnek
- motivációjuk erősödik
- tisztában lesz saját érdeklődésével, képességeivel,
- ismeri a hatékony álláskeresés technikáit,
- tudja alkalmazni a meggyőző telefonálás módszerét,
- tudatában lesz a munkáltatóval való találkozó fontosságának,
- figyel az öltözködésére, a viselkedésére,
- tisztában lesz az első benyomás fontosságával,
- ismeri a munkáltató által feltett kérdésekre adandó helyes válaszokat, felkészült lesz,
- tudatosul benne az önéletrajzírás hatékonysága, ismeri az önéletrajzírás általános szabályait,
- tisztában lesz a tájékozódó beszélgetés lényegével,
- tudatosul benne, hogy a megszerzett állást meg is kell tartania, és ehhez el kell sajátítania a munkahelyi együttműködés szabályait,
- ismeri a munkahelyi beilleszkedés, a munkahelyi együttműködés és viselkedés legfontosabb szabályait,
- tudatában lesz annak, hogy az álláskereséshez nemcsak megfelelő képzettség és szerencse kell, hanem határozott fellépés, jó modor és megfelelő reagáló készség is,


A pályaorientációhoz kapcsolódó ismereteket élmény alapú, gyakorlat orientált csoportfoglalkozásokon sajátíthatták el a növendékek.
A csoport kettős csoportvezetéssel működött.
A csoportfoglalkozások felépítése minden esetben a következő elemekből állt:
- hangulatteremtés
- célkitűzés, ismeretfeldolgozás, személyes hozam
- kitekintés a következő foglalkozásra

A tréning tartalmának rövid ismertetése:

1.      alkalom: ismerkedés, célok ismertetése, elvárások feltárása, szerződéskötés
2.      alkalom: céljaink szerepe az életünkben, célok jellemzői, célok megfogalmazása, feldolgozása, megbeszélése, céljaink kézzelfoghatóbbá tétele.
3.      alkalom: célirányosság, célirányos tevékenység
4.      alkalom: rövid-, közép-, és hosszú távú tervek fontossága, adekvát, reális terveket megfogalmazása
5.      alkalom: munkaerő-piaci helyzet, a saját adottságok és munkaadók elvárásai
6.      alkalom: munkaadók elvárásai és a személyes adottságok találkozása
7.      alkalom: állásinformációk forrása
8.      alkalom: önéletrajz
9.      alkalom: önéletrajz
10. alkalom: álláshirdetések elemzése
11. alkalom: telefonos kapcsolatfelvétel a munkáltatóval, hatékonyságának fejlesztése
12. alkalom: személyes találkozó a munkáltatóval
13. alkalom: személyes találkozó a munkáltatóval, beilleszkedés a munkahelyre
14. alkalom: visszajelzések, lezárás

Elért eredmények:
A csoporttagok a lezáró foglalkozást követően beható ismereteket szereztek a társadalom munkaerő-piaci elvárásairól, valamint az abban való lehetőségekről. Az álláskeresési technikák nagymértékben nyújthatnak majd segítséget számukra az esetleges munkavállalások alkalmával.
Mivel a munkaáltatók egyre nagyobb elvárásokat támasztanak a munkavállalók elé, ezért különösen nagy hangsúlyt fektetett programunk a praktikus ismeretek gyakorlati alkalmazásának elsajátítására.
Fontos célként jelent meg az elhelyezkedés, mint a társadalmi reintegráció egyik kiemelt dimenziója, ami a jogkövető magatartást, a bűnismétlés minimalizálását tartotta szem előtt.
A csoport jól dolgozott és elérte célját.

Felmerült nehézségek
A csoportszervezés dilemmái között vezető helyen állt a tagok iskolai végzettsége, valamint intellektusának elemzése. Ezért kiemelt kérdés volt, hogy homogén, vagy heterogén csoport szervezése jöjjön létre.
Mivel a program kísérleti fázisában fontos információk és tapasztalatok megszerzése is kiemelt cél, ezért a heterogén szerkezet mellett döntöttünk. Az intellektuális, valamint  az abból adódó egyéni elvárások már a csoportfejlődés kezdeti szakaszában komplikációt eredményezett, ami legfontosabb aspektusként a motiválhatóságban jelentkezett. A későbbiekben a csoport képessé vált ezt funkcióival helyreállítani, ami a munka fázisát már jól támogatta.
Az önkéntesség elve alapján azokat a csoporttagokat engedtük el, akik motiválhatósága nagymértékben eltérést mutatott. Mivel a második modul indítása számukra nem, vagy csak kis mértékben jelentett adekvát ismeretszerzési lehetőséget.
Nyílt vagy zárt csoport dilemmája. A kezdeti stádiumban kérdés volt, hogy mennyire lehet nyílt, vagy zárt csoportot szervezni. A tapasztalat azt mutatja, hogy a szervezés, csoportindítás a kezdeti szakaszban megengedi egy-egy alkalommal a nyílt csoport lehetőségét. Ezt követően azonban zárttá szükséges tenni, mivel a ráépülő témák és azokkal való munka csak így képesek célt érni.
Tapasztalat, hogy a speciális igényű, ezen belül fokozott magatartásproblémákat mutató növendékek nem vonhatóak bele a program rendszerébe, mivel a csoport munkafázisában jelentősen gátolják az ismeretszerzést, tanulást.
Munkaszervezés problémái.
Kettős szakmai szerep problematikája. A csoportvezetés tapasztalata ebben a tekintetben az, hogy az időbeosztás – a szervezés mentén - , valamint a szerepek ütközése – az identitás mentén – olykor kiemelt jelentőséggel bíró dilemma. Objektív probléma a kettős szerep, de szubjektív gátakat is képes generálni.
Munkaszervezés. Ebben a tekintetben a csoportvezetők szervezőképességében merültek fel akadályok, akadályoztatások. Tapasztalat, hogy a szervezésben előfordult hiányosságokat hatékonyabb egyeztetésekkel talán áthidalhatók. Konklúzióképpen megállapítást nyert, hogy a zavartalan és hatékony csoport, csoportok jövőbeni szervezését külön erre a feladatra foglalkoztatott, szakember, szakemberek lássák el.

Prognózis a program jövőbeni működéséről
A pályaorientációs programok napjainkban kiemelt helyet foglalnak el, mivel a társadalomi változások egyre erősebb, és nagyobb elvárásokat támasztanak. Különösen nagy problémát jelent a leszakadt, marginalizálódott rétegek számára, akik a legnagyobb vesztesei a fejlődésnek. Hátrányaik, veszélyezettségük spontán kirekesztődésükből adódó lemaradás eredménye.
Különös fontossággal bírnak jelenünkben a szocializációs hiányokkal rendelkező fiatalok képzése, valamint képesítésének biztosítása. Ugyancsak objektív tapasztalat, hogy a társadalomban, a munkaerőpiacon megjelenő fiatalok az egyes képzésekkel nem képesek hatékonyan elhelyezkedni, ezzel tudásukat felhasználni, kihasználni. A pályaorientációs program lehetőséget biztosít és további esélyt ad a megszerzett szakképzettség felhasználhatóságának emelésére. Ezzel biztosítva, a hátrányok csökkentését, és az esélyegyenlőség emelését.



A pályaorientációs tréning az esélyteremtés eszköze!





Aszód, 2009. március 20.





[1] Lénárd Krisztina – Rácz Andrea: A javítóintézeti nevelés, mint támogató intézmény dezintegrációs hatásai www.pedagogia-online.hu

Nincsenek megjegyzések: