Rendszeres olvasók

2007. december 19., szerda

Cigányság és bűnözés

Cigányság és a bűnözés
Ez az etnikum a történelem mostoha gyermekének tekinthető. Diszkrimináció, üldöztetés jellemezte történelmüket.
Az Európába érkező cigányság több évszázados lemaradottsággal, más kultúrával érkezett.
A társadalmi feltételek konzerválták az elmaradottságot, sőt a legtöbb európai országban a cigányság és a társadalmi átlag közötti különbség még nőtt. A cigányság mindenütt marginalizálódott, a legszegényebb és legtöbb gonddal küszködő rétegek közé került.
A cigányok bűnözése
1974 és 1989 között Magyarországot kivéve nincs hivatalos statisztika. Három jelentősebb kutatás ismeretes ebben a témában.
1970-ben, Franciaországban 275 család vizsgálata, 1977-979 között Csehszlovákiában a fiatalkorú cigányok bűnözése, Finnországban a cigányok körében előforduló vérbosszú vizsgálata.
Magyarországon: Az összes elkövetőknél a cigányok kétszer, a fiatalkorúaknál majdnem háromszor magasabb a cigányok bűnözési gyakorisága
Eltér a két népesség bűnözési struktúrája is. A cigányok körében 2,5-szer nagyobb az erőszakos bűncselekménnyel gyanúsítottak aránya, mint a nem cigányoknál.
A cigányság bűnözésének okai
A magyarországi kutatások szerint a cigányok bűnözése alapvetően összefügg a cigányság történeti fejlődésével. A cigányság bűnözése részben szubkulturális csoportok bűnözése is.
Kulturális, értékrendi konfliktusok
A magyar kutatás szerint a kriminalitás a cigányság beilleszkedésben lévő csoportjait érinti a leginkább. Ha egy tradicionális belső norma- és értékrendszer által irányított csoport felbomlik, akkor ezek az értékek elvesztik szabályozó funkciójukat, emiatt a csoport tagjainak egy sor konfliktusszituációt kell átélnie.

1 megjegyzés:

Szuti írta...

Manapság a cigány-roma kérdés egyértelműen politika.
Politika, mert a cigányok sokan vannak és szavazataik száma sokat nyom a latba. Az, hogy a "roma" kérdés tulajdonképpen nem oldható meg szólamokkal, a társadalmi többség ellenérzését kiváltó (pozitív?) diszkriminizációs programokkal, ad hoc intézkedésekkel, senkit nem érdekel, magukat a cigány vezetőket sem.
Maga a cigány megnevezés használatának "mellőzése" is nevetséges. Maguk a cigányok kérik ki maguknak a romazást, hisz ez csak csoportjuk egy részének megnevezése.
A cigányoknak van egy sajátos kultúrájuk, melyet politikai zászlók lengetésével, politikailag kreált jelszavakkal, akciókkal nem lehet megváltoztatni.
A "roma felemelkedést" sok olyan politikus tűzte zászlajára, kik a legjobban küzdenének az ellen, hogy egy cigánycsalád költözzön a szomszédjukba!
Én a magam részéről elítélek minden etnikai, vallási és egyéb diszkriminalizációt, de ha egyszer hivatalosan közlik, hogy ennyi és ennyi cigány (roma) rendőr teljesít már 'hál istennek szolgálatot, akkor kell-e tagadni, hogy a bűnözésen belül van cigány (roma) bűnözés?
Ma még a társadalom többségét nem a cigány lakosság alkotja. A beillaszkedésük érdekében már a szocializmus időszakában is történtek lépések, aztán demokratizálódásunk (?)18 éve alatt is.
Soha nem értette meg a politika, hogy ha a saját "magyar" mércéjünkkel mérjük a cigányságot, egyet akarunk csak, beolvasztani őket, mire úgysem hajlandók! Az Ő "kultúrájukat" nem lehet európaiasítani.
Minden nemzet, minden nemzetiség, minden kisebbség tiltakozna a hagyományai, szokásai megváltoztatása, eltiprása ellen. A cigányság évszázadok óta a maga hagyományai, szokásai szerint él. Jogos ennek eltiprása?
Az ausztrál bennszülöttek, az amazóniai őslakosok, az afrikai bantuk és más törzsek szokásait, hagyományait fenn kell tartani. Nálunk a cigányok nem őslakosok? A hagyományaikat -melyekhez nem csak a zene, a festészet és hasonlók tartoznak, hanem családi és életmódbeli sajátosságaik-, nem kell-e nekünk is tisztelni és nem politikai célokra felhasználni?
Ezek paradox, és elméleti kérdések, de ezeket emelik társadalmi szintre egyesek.
Ahogy van a társadalomban cigányság, úgy van cigány kultúra, vannak cigány hagyományok, vannak cigány.......és van cigány bűnözés.